اولین مورد از ضربان سازی از طریق شاخه هیس در مرکز قلب و عروق شهید رجایی

his bundle pacing

۰۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۹ کد : ۵۶۵۰ اخبار
تعداد بازدید:۲۳۱۰
his bundle pacing

اولین مورد از ضربان سازی از طریق شاخه هیس (His bundle pacing) در تاریخ سوم مهر ماه 1398 در مرکز قلب و عروق شهید رجایی بر روی سه بیمار با حضور اساتیدی چون دکتر زهرا امکان جو ، دکتر مجید حق جو و دکتر امیر فرجام فاضلی فر در بخش الکتروفیزیولوژی انجام گردید.

در این راستا مصاحبه ای با استاد مجبد حق جو انجام گرفت. ایشان در را بطه با ضربانسازی شاخه ی هیس توضیحاتی بیان نمودند:

با توجه به اینکه روشهای کنونی تعبیه پیس میکر و ایجاد ضربانسازی طولانی مدت توسط پیس میکر در محل هایی که امروزه از آنجا ضربانسازی می شود (بطن راست) ممکن است در طولانی مدت در بعضی از بیمماران منجر به کاهش کارکرد قلب شود در نتیجه دانشمندان به دنبال روشهایی بودند که بتوانند از راههای بهتری برای ضربانسازی که به حالت طبیعی و نرمال نزدیکتر باشد برسند یکی از این روشها استفاده از His Bundle Pacing یا ضربانسازی از شاخه ی هیس می باشد..

شاخه ی هیس به طور معمول شاخه ای است که در حالت طبیعی ضربان ها از طریق آن از دهلیز ها به بطن ها می رسد. و مشاهدات و مطالعات اخیر نشان داده است وقتی ضربان سازی از این مکان صورت بگیرد فعال سازی بطن ها به شکل طبیعی نزدیکتر است.

در نتیجه مشکل کاهش عملکرد قلبی که در طولانی مدت در ضربانساز های قبلی دیده می شد از بین می رود.

این روش بخصوص در افراد جوان، بچه ها و همین طور در بیمارانی که دچار نارسایی قلبی و اختلال الکترومکانیکی هستند بسیار حایز اهمیت می باشد.

در ضمن در کسانی که نحوه ی انتقال امواج از دهلیز به بطن دچار کندی شده است هم می تواند خیلی کمک کننده باشد. این روش با یک سری وسایل مخصوص انجام می گیرد.سیمی که از طریق آن ضربانسازی انجام می شود یک سیم خاص است که به همین منظور طراحی شده است.

به امید اینکه استفاده از این روش بتواند عوارض مربوط به کاهش عملکرد بطن راست را به حداقل برساند.

 

 

 

 

 

عکس و خبر: پریسا شجاعی (دبیر وب سایت مرکز تحقیقات الکتروفیزیولوژی)


( ۱۰ )

نظر شما :